Megújult Cziráky Margit grófnő (1874-1910) és férje IV. Esterházy Miklós (1869-1920), valamint Apponyi Mária Gabriella (1910-1986) grófnő síremléke és azok környezete Fertődön.
Wellness hétvégék, akciós pihenések Sopronban >>
A sírdomb és a hozzá vezető út rekonstrukciója egy évet vett igénybe. A régi földutat felváltó mintegy 500 méter hosszú új út megépítése76 millió forintba került, erre a kormány biztosított forrást. A sírdomb rendbe tétele 10 millió forint volt, ezt a fenntartó Eszterháza Központ fizette saját költségvetéséből – beszélt a beruházás részleteiről Bodrogi László Anzelm, az Eszterháza Kulturális, Kutató- és Fesztiválközpont főigazgatója.
Hozzátette: nagyon rossz állapotban volt a sírkert, a lugas egyik részén például a gaz mindent ellepett. Most többek között új növényeket telepítettek, a sírdombra került egy kút is, amelynek megépítését és ültettek futórózsákat is, ez utóbbi volt Margit grófnő egyik kedvenc virága.
Eszterházy Antal herceg arról beszélt, hogy nagyszülei 1898-ban költöztek Fertődre és el kezdték felújítani a kastélyt, a kertet. Az Esterházy-kastély második fénykorának is tartják ezt az időszakot, amely Cziráky Margit váratlan és korai halálával ért véget. A közkedvelt grófnőt ugyan Eszterházán temették el, de a család elköltözött, a sírkert pedig jelentősen lepusztult. A herceg megemlítette még, hogy szeretné, ha nagyszülei és édesanyja, Apponyi Mária Gabriella síremléke mellé kerülne édesapjáé is, erről egyeztetések folynak az ausztriai Esterházy Magánalapítvánnyal.
A rekonstrukció részeként december végére fejeződik be a kiskastély, a hercegi jószágkormányzóság rekonstrukciója mintegy 1,5 milliárd forintból.
Már az egész Fertő-tavat körbebiciklizhetjük
Teljessé vált a Fertő tavat megkerülő kerékpárút-hálózat magyarországi szakasza, elkészült ugyanis a Sopronhoz tartozó településrész, Balf és Fertőrákos között az új nyomvonal.
A Fertő tó mentén 1,3 milliárdos fejlesztés valósult meg, amelynek révén megismerhető a borvidék, bejárhatók a történelmi falvak és városok.
A Fertő tó körüli kerékpárút-hálózat fejlesztésére első ütemben a magyar állam 450 millió forintot biztosított. Ebből egységes táblarendszert alakítottak ki és korszerűsítették a már meglévő kerékpárutak jelentős részét, mintegy 19 kilométernyi szakaszt. A második körben uniós pályázatból 805 millió forint állt rendelkezésre.
A kerékpárút-hálózati fejlesztések 2010 óta folyamatosak, e program keretein belül valósult meg a Balaton körüli kerékpárút, valamint a Tisza-tónál épült ökocentrumot is. A Balf és Fertőrákos közötti kerékpáros nyomvonal a szőlőterületek között megy végig, és az új szakasz megépítésén túl, a meglévőt felújították, továbbá kialakítottak vegyes használatú mezőgazdasági és kerékpáros utat is.
A kerékpárút a gazdák számára is lehetőséget jelent, egyrészt könnyebb a földek megközelítése, másrészt jobban be tudják mutatni azt a szőlőkultúrát, ami erre a tájra jellemző. Ez pedig lehetővé teszi, hogy a soproni borok iránti kereslet élénkítését.