Kezdőlap Balaton

A túlzásba vitt napozás veszélyei

1467

Napfény nélkül nem lenne élet a Földön. Ha huzamosabb ideig élnénk fénytől elzártan, idővel megromlana az egészségi állapotunk, és D-vitamin hiányos tünetek jelentkeznének. A napfény tehát nemcsak a növények fotoszintéziséhez szükséges, hanem az emberi szervezet egészséges működéséhez is nélkülözhetetlen.

Balatoni szállások akciósan, előfoglalási kedvezménnyel >>

A nyári hónapok mindannyiunk örömére bőségesen biztosítják a szükséges fényt. Tudta-e, hogy néhány perc napozás már fedezi a napi D-vitamin szükségletünket? Mivel ez egy zsírban oldódó, raktározható vitamin, akár egy nyaralás alatt összeszedhetünk belőle egy egész télre valót. A napozásnak azonban árnyoldalai is vannak, melyeket fontos szem előtt tartani.

Milyen veszélyeket rejt a túlzott napozás?

Bár sokan tudatában vannak, hogy a túlzásba vitt napozás leégést és bőrrákot okozhat, csak kevesek veszik igazán komolyan a veszélyt. A legtöbb magyar sajnos félvállról veszi a figyelmeztetést, hiszen a súlyosabb tünetek csak később, sok év múlva jelentkeznek.

A túlzott napozás ugyanolyan égési sérüléseket okoz, mint bármely egyéb hőhatás. A bőr kipirosodik, hólyagok keletkeznek, majd végül az égett szövet lehámlik. Kutatások igazolták, hogy már hat ilyen alkalom elegendő a bőrrák kialakulásához. A betegség legtöbbször a napfénynek erősen kitett bőrfelületeken (karon, lábon, arcon) alakul ki, és nagyobb valószínűséggel fordul elő a szabadban dolgozó személyeknél.

Kik vannak veszélyben?

A leégésre fogékonyabb világos bőrű, világos hajú, szeplő- és anyajegyképződésre hajlamos személyek esetében sokkal gyakoribb a bőrrák. Nekik muszáj erős fényvédő krémet használni, de az sem mindegy, hogy milyet.
A mai modern készítményeken már feltüntetik a faktorszámot. Magától értetődő, hogy minél magasabb ez a szám, annál nagyobb védelmet biztosít. Hogyan lehet ezt kiszámolni?

Ha például azt látjuk, hogy a napvédő krém 8-as faktorú, és az illető személy kb. 10 percet tartózkodhat a napon védelem nélkül, ezt az időt megszorozhatjuk 8-cal, így valószínűsíthető, hogy szűk másfél óráig védve lesz a káros sugaraktól. Csak viszonyításképpen, az átlagos bőrűek 15-20 percet tartózkodhatnak napon védelem nélkül. Számukra elegendő a 2-4 faktorú készítmény, de a világos bőrűek jobban teszik, ha 15-nél nem adják alább.

Gyermekek esetében még inkább ügyeljünk a védelemre. Mivel a kicsik bőre fokozottan érzékeny, használjunk 40-50-es faktorú krémeket, és védjük szabad bőrfelületüket sapkával, fehér színű, könnyű nyári ruhákkal.

Csak fokozatosan!

Ne feledjük, az életünk során elszenvedett leégések összeadódnak! Ha fiatalabb korunkban még nem is tulajdonítunk ezeknek túl nagy jelentőséget, évek, évtizedek múlva nagyon megbánhatjuk a felelőtlen viselkedést.

Kezdjük napi néhány perccel, majd fokozatosan emelhetjük az adagot. 11 és 16 óra között kerüljük a direkt napfényt, inkább húzódjunk árnyékba a leégést okozó UVB sugarak elől.

Téves az az elképzelés, miszerint a szoláriumozás megfelelő edzettséget biztosít a napozáshoz. A gép fénye nem egyezik a napfényével, és ezzel csak álbiztonságba ringatnánk magunkat. Azt sem árt tudni, hogy a beton és a homok erősíti az UV sugarak hatását. Fürdőzés közben pedig tartsuk szem előtt azt, hogy a víz visszaveri a napfényt, és így sokkal könnyebben leéghetünk.

Ha sporttevékenységet végzünk, fokozottan izzadunk, ez pedig eltünteti bőrünkről a fényvédő krémet, ezért ilyenkor gyakrabban szükséges pótolnunk azt.

Belföldi nyaralási ajánlatok >>

Ha elővigyázatlanok voltunk

Bárkivel előfordulhat, hogy belefeledkezik a strandolásba, játékba, és már csak akkor veszi észre a bajt, amikor késő. A napégés néhány nap alatt magától rendbejön, és bár a kezelésekkel nem tudjuk visszafordítani a bőr károsodását, a tüneteket enyhíthetjük hideg vizes borogatással, aloe verás készítményekkel, vagy vény nélkül kapható gyulladáscsökkentő szerekkel.

Oszd meg ismerőseiddel is!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email