Kezdőlap Wellness

A szaunázás egészségügyi előnyei

1344

A szaunázás amellett, hogy a wellness részeként nyújt remek kikapcsolódási lehetőséget, egészségünkre is jótékony hatással van – ha betartunk néhány alapszabályt.

Szaunázni általában azért megyünk, hogy testünk jól felhevüljünk, és rendesen megizzadjunk. Bőrünk hőmérséklete a forró levegővel érintkezve perceken belül 40 °C körülire emelkedik. A test, mintegy kompenzálásképpen izzadni kezd, és elkezdi hűteni magát, melyhez fokozott keringés is társul. 15 perc szaunázás során nagyjából fél liter vízveszteséggel kell számolnunk, melyet mielőbb pótoljunk.

Wellness szállodák akciós ajánlatai >>

Milyen egészségei előnyökkel jár ez a kétezer éves hagyomány?

A szaunázás egy nagyon egyszerű elv alapján hat egészségünkre: megemeli a testhőmérsékletet, és az intenzív izzadás és vérkeringés-fokozódás segítségével pusztítja el a bennünk élő kórokozók tömegét, és szabadítja meg testünket a nemkívánatos méreganyagoktól.

A közhiedelemmel ellentétben a szaunázást szívbetegek számára is szokták ajánlani. Ha Ön szív- és érrendszeri problémával küzd, a biztonság kedvéért feltétlenül konzultáljon egy szakemberrel. A válasz nagy valószínűséggel pozitív lesz, hiszen a szaunázás természetes módon tágítja a véredényeket, ami kifejezetten pozitív hatással van a szívbetegek egészségére.

Vegyük sorra vázlatosan a szaunázás pozitívumait:

  • Élénkíti a vérkeringést
  • Segíti a káros méreganyagok távozását
  • Erősíti az immunrendszert
  • Ellenállóbbá teszi szervezetünket a betegségekkel, fertőzésekkel szemben
  • Rövid távon enyhíti az izom- és ízületi fájdalmakat, csökkenti az ízületi gyulladás okozta tüneteket
  • Enyhülést hoz az asztmások és hörghurutban szenvedőknek
  • Tisztítja a bőrt
  • Segít ellazulni, elűzi a stresszt, oldja a szorongást

Számos kutatás igazolta már, hogy a betegségek többsége (egyesek szerint nem kevesebb, mint 75 százaléka) a stresszre vezethető vissza. A szaunázás szorongásoldó, testet ellazító hatásával óv minket.

Fogyaszt-e a szauna?

Ez a kérdés kissé megosztja a szakemberek véleményét. Maga az izzadás ténye semmiféle hatással nincs a testzsír csökkenésére. Magyarul, a szaunában leadott testsúly mindössze a verejtékezés közben elveszített víz hiányát jelzi. Amit természetesen azonnal pótolnunk kell.

Mások szerint viszont az izzadás során jelentős mennyiségű energiát használunk fel, és az így létrejövő kalóriadeficit mégiscsak hozzájárul a zsírraktáraink csökkentéséhez. Az igazság valahol a kettő között lehet: a fogyást ne a szaunázástól várjuk, de kiegészítő tevékenységnek kiváló lehet, ha szeretnénk néhány extra kalóriától megszabadulni.

Kinek nem ajánlott a szaunázás?

Halassza későbbre a szauna látogatását, ha

  • lázas beteg
  • érgyulladása van
  • súlyos epilepsziája van
  • szívritmuszavartól szenved
  • daganatos betegsége van
  • magasvérnyomás betegsége van
  • tuberkulózis (tbc) gyanúja merült fel Önnél,

továbbá számos olyan esetben, amikor háziorvosa nem javasolja. Lehet, hogy a tiltás nem teljes körű, inkább csak óvatosságra inti majd. Ez az alábbi panaszok esetén fordulhat elő:

  • gyulladásmentes visszértágulás
  • cukorbetegség
  • depresszió
  • reumás megbetegedés
  • asztma
  • ízületi betegségek
  • zöld hályog
  • keringési zavarok.

Fontos tehát, hogy ha szaunázni támad kedve, és nem teljesen egészséges, mindenképp konzultáljon erről kezelőorvosával, mert a felelőtlenség komoly problémákhoz vezethet.

Oszd meg ismerőseiddel is!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email